کمر درد ممکن است توهم باشد


 






 

کمردردتان را آنلاين مداوا کنيد
 

کمردرد يکي از دردهاش شايعي است که بيش از 30 درصد بزرگسالان انگليسي را در سال درگير خود مي کند. تخمين زده مي شود سالانه بيش از 2/5 ميليون نفر به دليل ابتلا به درهاي ناحيه کمر به پزشکان مراجعه مي کنند. در بسياري از مردم اين دردها بعد از چند روز يا چند هفته به طور خود به خود خوب مي شود، اما براي تعدادي ديگر اين دردها مي تواند مدت هاي طولاني باقي مانده و رنج فراواني را براي مبتلايانشان به همراه داشته باشد. اما نکته جالب در اين تحقيقات اعلام اين مطلب است که حتي مشاوره هاي روانشناسي براي کمردرد مي تواند به صورت آنلاين انجام شود.

استرس کودکي، بدن را در بزرگسالي تضعيف مي کند
 

پژوهشگران تاکيد دارند استرس و تنش هاي رواني در نخستين سال هاي زندگي و دوران کودکي، تاثيرات نامطلوب و مشکلات طولاني مدتي را در آينده براي سيستم ايمني بدن به وجود مي آورد. سيستم پولاک، محقق و متخصص دانشگاه ويسکنسين در مدسيون آمريکا در اين باره مي گويد: اين مطالعه نشان داد اشخاصي که در کودکي مورد سوء رفتارها و سوء استفاده هاي فيزيکي قرار مي گيرند، در دوران بزرگسالي عملکرد سيستم ايمني بدن آنها دچار نقصان و نارسايي هاي قابل توجهي مي شود.
نتايج اين تحقيق در نشريه دستاوردهاي آکادمي ملي علوم آمريکا منتشر شده است. در اين پژوهش مي توان سيستم ايمني در بين افراد بالغي که دوران کودکي عادي يا غير عادي را به لحاظ استرس و تنش رواني تجربه کرده اند، مورد مقايسه و ارزيابي قرار گرفت.
درد کمر ممکن است توهم باشد. اين آخرين ادعايي است که محققان در زمينه دردهاي عصبي اعلام کرده اند. البته اين صحبت ها چندان هم تازه نيست. تا چند سال پيش مي شنيديم که ميانسال ها به علت برخي مشکلات روحي احساس کمر درد مي کنند و بسياري از بيماري هايي که افراد مسن از آن گلايه مي کنند ناشي از برخي مشکلات روحي و افسردگي هاست اما اخيرا دانشمندان در يک مطالعه متوجه شدند بيماران مبتلا به کمر دردي که مشاوره هاي روانشناسي دريافت مي کنند دو برابر افرادي که درمان هاي استاندارد دريافت مي کنند احساس بهبودي مي کنند. آنها مي گويند ممکن است کمر درد به طور کلي ريشه در ذهن انسان داشته باشد و به اين ترتيب افرادي که از اين بيماري رنج مي برند. بهتر است با يک روانشناس نيز مشورت کنند. دردهاي عصبي معمولا پس از 40 سالگي آغاز و اغلب در سالمندان روي مي دهد. تشخيص دردهاي عصبي به طور کلي مبتني بر علائم و نشانه هاي شماورد کردن ساير اختلالاتي که ممکن است علائم و نشانه هاي مشابهي ايجاد کنند، مي باشد.
ارتباط مسائل رواني با سيستم ايمني از موضوعات بحث انگيز دنياي علم روز است. شواهد متنوعي نشان مي دهد که مسائل رواني، وضعيت عاطفي و ويژگي هاي شخصيتي موجب تفاوت هايي در عملکرد سيستم ايمني مي گردد. استرس هاي متفاوتي حتي اگر نسبتا خفيف هم باشند، مي توانند عوامل سيستم ايمني را به شکل قابل اندازه گيري تحت تأثير خود قرار دهند.
شدت يافتن استرس يا مزمن شدن آن، مي تواند به تدريج منجر به بيماري هاي روان – تني گردد و ميزان ابتلا به بيماري هاي جسمي را افزايش دهد. به ويژه اگر اين استرس ها با توجه به ويژگي هاي شخصيتي فرد گريز ناپذير تلقي شوند.
اگرچه ممکن است درد، شما را از کار و زندگي عاجز کند اما هيچ خطري جان شما را تهديد نمي کند. حملات درد در فواصل متغيري روي مي دهند اما هرچه مسن تر مي شويد فاصله بين حملات هم کوتاه تر مي گردد.
براي درمان دردهاي عصبي، خط اول درمان معمولا مشتمل بر داروهايي است که علائم و نشانه ها را تسکين مي دهند. نوع دارويي که پزشک براي شما تجويز مي کند بستگي به نوع درد عصبي و شدت علائم و نشانه هاي آن دارد. در صورت مؤثر نبودن داروها، اقدامات ديگري از جمله جراحي ممکن است در دستور کار قرار گيرد.
استفاده از داروهاي ضد درد در رفع دردهاي عصبي موثر است. به طور مثال استفاده از مسکن هاي بدون نسخه مانند استامينوفن و بروفن مي تواند به رفع نشانه هاي خفيف بيماري کمک کنند. اما فرونشاندن درد هميشه راهکار مناسبي نيست. اگر شما از بروزگاه و بي گاه دردهايي گلايه مي کنيد که علت منطقي براي احساس کردنشان وجود ندارد، بهتر است سري به روانپزشک بزنيد و با درمان روحتان، جسمتان را آرام کنيد.
منبع مجله همشهری 161